Web Analytics

Cleaning the heads of a Commmodore 1541 Disk Drive

Dutch:
Het blijft altijd een dilemma of ik sommige artikelen in het Engels of Nederlands moet doen, omdat het grootste deel van de retro computer community uiteraard Engels spreekt. Nu snappen ze dat wel en heb je Google Translate, maar bij video’s wordt dat al lastiger.

Over de video:
Ik kwam eigenlijk per ongeluk een cleaning kit tegen voor Floppy drives. Die had ik al een tijdje ergens in een hoek liggen. Ik heb zelf een 6-tal Floppy drives die het niet meer goed doen. Althans, ze proberen het wel, maar er komt niks. Nu dacht ik steeds dat het kwam omdat de koppen niet goed ge-aligned waren. Maar onlangs las ik op internet dat het eerste wat je moet proberen is de koppen schoon maken. Dat kun je doen door de disk drive open te schroeven, een en ander te verwijderen en met een wattenstaafje met propanol de kop schoon te maken. Nu ik deze kit tegenkwam, dacht ik: hee, dat gaan we proberen en tot mijn verbazing werkte het meteen bij een 1541C disk drive. Nu dacht ik: oke dit ga ik filmen voor een andere disk drive: een 1541 II, als het werkt, dan is dat super. Zie het filmpje voor het resultaat.

English:
Forgive me guys/girls: my English isn’t really good, but hey, you get the point 🙂

About the video:
I found a cleaning kit to be used with floppy disk drives. I had it for a while now and never used it. I have a few floppy disk drives for Commodore that had problems reading disks. I thought that the problems where about the misalignment of the head(s), but I read on the internet that the first thing you should do is clean the head(s) by opening the drive, remove some stuff and clean it using a cue-tip and some propanol (or something like that). Well, since I have this kit, why not try this.
First I tried it on a 1541c drive and it worked like a charm. So I thought: let’s do another one and make a video of it. Perhaps someone could benefit from this information. Have fun! Cheers!