Geschiedenis van de PC in Nederland

Documentaire over de IBM PC in Nederland

Een leuke documentaire gevonden over de personal computer (PC) en hoe het vanuit met name IBM gebruikers en verkopers werd bekeken. Als verzamelaar van oude computers is het erg opvallend dat veel documentaires, zoals ook deze, zich vooral focussen op een bepaald merk of serie computers. Zo ook hier: de IBM PC. Houd er dus rekening mee dat er meerdere revoluties op hetzelfde moment bezig zijn, denk aan Commodore, Tandy, Apple, Acorn, MSX en natuurlijk alle andere merken en PC clones.

Vooral leuk aan deze documentaire zijn de verhalen van de mensen zelf. Het is erg herkenbaar dat mensen een computer ontzettend eng vonden, dat kwam met name doordat:

  • computers ontzettend duur waren.  Een beetje IBM Personal Computer kostte al snel zo’n 10.000 tot 25.000 gulden (mag je voor je gevoel best omzetten naar euro tegenwoordig)
  • andere apparaten zoals tv’s, hifi apparatuur snel kapot gingen, maar dat was nog wel te overzien. Je was toen bang de computer kapot te maken en aangezien ze zo duur zijn, dan zal een reparatie ook wel duur zijn (dat heb ik zelf aan den lijve ondervonden destijds!)
  • jij meestal de enige was, met een beetje kennis van die computer. Er was geen internet, dus bij wie kon je terecht? Niemand, alleen de handleiding was je vriend.
  • je ook vaak bang was om gegevens kwijt te raken. Je werkte vaker uren aan een document (of spreadsheet of database) en liep ontzettend het risico iets fout te doen, of dat de computer vastliep of dat het niet goed werd opgeslagen op de floppy.
  • en zoals de meneer van IBM het zei: de iets oudere mensen waren bang voor de computer, omdat zet het niet konden bijbenen en wellicht daardoor hun baan kwijt raakten.

Dus er waren nogal wat factoren die ervoor zorgden dat de computer eng was. Gelukkig waren kinderen van nature niet zo bang voor computers.

Bekijk de film hieronder:

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your e-mail address will not be published. Required fields are marked *

Web Analytics